Piosenka miłosna - Josif Brodski

Piosenka miłosna

Gdybyś tonęła, wyrwałbym cię z topieli,
owinął w koc i w gardło wlał flaszkę sherry.
Gdybyś była złoczyńcą, ja bym cię w celi
trzymał pod kluczem jako miejscowy szeryf.

Gdybyś była słowikiem, każdą twą nutę
nagrywałbym i słuchał, pijąc do lustra.
Gdybym był plutonowym, z tobą-rekrutem
nadałbym całkiem nowy sens słowu "musztra".

Gdybyś żyła w Pekinie, co dzień na gzymsie
pagody wypisywałbym chińskie zdanie
"Kocham cię". Gdybyś była lustrem, wciąż bym się
pudrował w toaletach z napisem "PANIE".

Gdybyś chciała mieć wulkan, ja bym przed gankiem
tryskał lawą bez tchu i opamiętania.
Gdybyś była mi żoną, twoim kochankiem
byłbym, bowiem rozwodów Kościół zabrania.

Josif Brodski
przekład Stanisław Barańczak

33 komentarze:

  1. mmmm ....czar trwa....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kto mruczy? bo nie wiem co odpisać...

      Usuń
    2. PS. tym bardziej, że Brodski mi się kojarzy... dość jednoznacznie

      Ehhh, anonimy anonimy

      Usuń
    3. Czar trwa... gdy jest chwilą, magią
      A zielone Twe oczy wabią

      Odwracasz się i patrzysz na mnie
      Ze łzą na twarzy... jak to jest kochanie?

      Dostrzegam myśl wspomnień dawnych
      Byłaś księżniczką obietnic malowanych

      Od dawna już zapomnianych
      Dziś dwie gwiazdeczki mrużą senne oczy
      Dając nadzieję dla serc zakochanych
      Czym mnie życie jeszcze zaskoczy?

      Związana węzłem przyrzeczeń, poddasz się chwili?
      Pytałem się mojej cudownej Kamili.

      Usuń
    4. muza: www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hEdM5ZKmm0s

      Usuń
    5. Bardzo ładny wiersz... Niestety anonimów nie wklejam, mogę tylko za niego podziękować, podobnie jak za ów przepiękny podkład muzyczny.
      A więc?
      Dziękuję i pozdrawiam,
      M.

      Usuń
  2. Pani Magdo czy może Pani usunąć ten wiesz z 8 grudnia?
    powodem jest brak korekty i pełno w nim drobnych irytujących błędów. Teraz gdy już zrobiłem korektę, przesyłam go ponownie:)
    Darek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, Panie Darku. Dla Pana wszystko:) Choć przyznaję, że będę za nim tęsknić. Szczególnie wstrząsnął mną "walisty włos" na obliczu Pana wybranki. Próbowałam sobie to wyobrazić... W momencie kiedy zobaczyłam słodką twarzyczkę owej Julii okoloną walijskimi bokobrodami, jęknęło mi się "O Jezu" - za co bardzo Pana przepraszam:]
      PS. Piękna muzyka. Dziewczyna z pewnością będzie szczęśliwa. Trzymam za Pana kciuki, Panie Dareczku!
      Magda

      Usuń
  3. Puk, puk.

    Kto tam?

    Nieznajomy.

    Jestem sama boję się nieznajomych.

    Niech się Pani mnie nie boi:)

    A czy możemy się poznać ?
    ja mam na imię ...

    Och
    nie powinnam
    w niecnych celach Pan do mnie zagląda.

    Ja skąd takie podejrzenia
    ja tylko chciałem....

    Taaa?
    cóż Pan chciał?

    .... Panią kochać bez końca
    i czule szeptać słowa
    do ucha wieczorową porą
    w dźwiękach muzyki
    i barwach jesieni
    i być blisko.

    Och
    drżę
    na te słowa
    me lica oblały się rumieńcem.

    I cóż mi Pani na to odpowie?
    czy oby jest to możliwe?

    Powinnam się opierać,
    ale tak mi ciężko.

    Ale proszę mi powiedzieć jak ma Pani na imię,
    bo ja już się Pani przedstawiłem.

    Kimkolwiek
    dla Pana
    mogę być Julia nawet.
    Julia rozkochaną,
    nierozważną.

    Julia, och cudne Twe IMIĘ przyjaciółko moja,
    aż trudno mi utrzymać na wodzy mego woja,
    jesteś jak promień świetlisty,
    jak na obliczu włos falisty,
    piękno Twe przeczuwam choć Tyś z daleka,
    ma miłość kwitnie i spotkania się nie doczeka,
    więc pospieszujmy ku sobie,
    i obdarujmy się w różnym sposobie.

    Ach Miły Mój musisz poskromić swego woja,
    toż ja nie Twoja.

    Nie mojaś Ty, nie moja,
    ale śnie o Tobie każdego wieczora

    Śnij, marz, dotykaj we śnie i rozkoszuj,
    zerwij ze mnie pęta,
    weź niecierpliwie zachłannie,
    i oddaj,
    siebie,
    w całości,
    zgińmy w sobie,
    pochłonięci pragnieniem i rozkoszą.

    I oddaniem wzajemnym, głębokim, dosadnym,
    bez końca niecierpliwym,
    mającym za nic czas,
    i za nic przywiązania,
    jakie mieliśmy do tej pory;
    jedno spojrzenie jeden ruch oka,
    to tajemny znak kruszący węzeł przyrzeczeń

    Swym doświadczeniem uczyń mnie bezwolną,
    ja swą młodością dodam Ci skrzydeł,
    a kiedy już zemdlony, pusty, upadniesz -
    ja ze spływającym po udach życiem,
    przytulę do spokojnej piersi.




    muza:http://www.youtube.com/watch?v=axfe6Pl1SbQ

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. Dedykacja dla woja: http://www.youtube.com/watch?v=ITLBVi4wnFM

      "Zyszczy nam, spuści nam.
      Kyrieleison."

      Usuń
    2. Muzyczna dedykacja do "mogę być Julia nawet"
      muza: http://www.youtube.com/watch?v=TEVGLXVhhns

      Usuń
    3. Dziękuję:* Obudziłam się teraz, żeby zgasić światło i komputer, ale czytam, patrzę, słucham,... myślę..:) A myślę o tym, że znów uwierzyłam w Dzieciątko, Aniołka, Gwiazdkę i Dziadka Mroza pod choinką:)
      Dziękuję Ci za to:*
      Wesołych Świąt!
      :)

      Usuń
  4. JASIEK

    Twoje kolanka i moje rączki
    może poszukamy Twojej łączki

    Jest zima
    łączki ni ma

    Trawka skoszona
    a łączka zielona

    Tu rów, tam lasek
    z łączki został ino boski pasek

    Mała dróżka która
    daje obietnice, niemalże jak wróżka

    Idzie nią Jasiek spragniony
    dokąd prowadzą mnie te zagony?

    Nie lękaj się Jaśku, bądź dobrej myśli -
    niejedna rozkosz tu CI się przyśni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śnić każdy może
      Jaśku nieboże…

      Lecz na nic tutaj twe rymowanki
      szukaj na innej łączce wybranki.
      Bo na tej, choćbyś stał i miesięcy kilka
      wróżki nie złapiesz, prędzej już wilka.
      Przestań więc robić pod Brodskim jaja
      udając wieszcza, czy też buhaja.
      Na koniec, proszę, komentuj prozą,
      gdyż te wierszyki przejmują grozą.
      Wybacz, że jestem aż taka szczera
      ale naprawdę mnie trzaska cholera
      czytając wierszowane brednie twe
      z poezją Józia Brodskiego w tle!

      Jestem sobie grafomanka…
      Ni dom wianka - ni mom wianka
      Jak bych miała, to bych dała
      Pódźze Jasiu indziyj ka..

      Usuń
  5. ... spełnienie...

    Marzenia i pragnienia w naszym świecie,
    często oznaczają kompromisy,
    z czegoś rezygnujemy,
    czymś się zadowalamy.

    Jednak gdy znajdę drogocenną perłę,
    sprzedaję wszystko co mam,
    oddaję całe moje życie,
    by kupić ten najwspanialszy skarb.

    To jest sól życia,
    marzyć i poszukiwać, pragnąć i spełniać
    umieć odnaleźć prawdziwą perłę
    i bez reszty poświęcić wszystko....




    muza: http://www.youtube.com/watch?v=grd4AdBibbU

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OoO! Ładny ten wiersz! Naprawdę mi się podoba:)
      Z tym, że od słowa do czynu droga daleka. Niewielu potrafi ją przejść aż do końca. Ja to umiem. Wiem, bo sprawdziłam, więc się wymądrzam...
      Czy było warto?
      Nie. Zdecydowanie nie.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. PS. Oby Twoja perła nie okazała się dokładnie taką jak Herberta. I jak moja.
      PPS. Pięta zbyt długo się goi, a blizny zostają.

      Usuń
  6. Tęsknota

    Każda rozmowa z Tobą, to oczarowanie.
    Każde zakończenie rozmowy, to tęsknota.
    Każde Twoje słowo, to kropla wody.
    Każda chwila z Tobą, to świetlisty promień.

    Twoja myśl - moja tęsknota.
    Twoje słowo - moje ukojenie.
    Twoje uczucia - moje namiętności.
    Twoje spojrzenie - moja spełnienie.


    Życie jest po to, aby kochać,
    a dany nam czas, aby się odnaleźć.
    Powiedz mi: kim dla Ciebie jestem?
    Dlaczego zechciałaś na mnie spojrzeć?
    Przed nami długa podróż, do gwiazd!!!

    Perełko ... ja nigdy nie zwątpię,
    bo ten czar trwa…




    muza: http://www.youtube.com/watch?v=Z4ENUSPwIJA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ten końcowy dwuwiersz należy, jak rozumiem, do wiersza, czy tak?

      Lecz jeśli nie, to może odpowiem tak:

      Najdroższy anonimie,
      jak wiesz, nie mam już szesnastu lat, tylko skończone siedemnaście, więc 'nie ze mną te numery, Bruner, ty świnio!'
      Kpienie z uczuć, to ciosy poniżej pasa na które mam szczególne uczulenie.


      Oj nieładnie

      Jest jeszcze jedna zabawa
      Też popularna choć nie nowa.
      Do niej potrzebnych jest dwoje ludzi
      I słowa, słowa, słowa.

      Słowami bawimy się w miłość
      Słowa składamy w kwiatach.
      Potem przyprószą je liście jesieni
      Odgrzebywane po latach.

      Oj nieładnie...

      Andrzej Poniedzielski

      Usuń
  7. Sen Julii

    Niech ten słodki sen
    oddali mroki nocy hen

    tu zamiast dziennym myśleniom
    oddasz się nocnym marzeniom.

    Książe nocy gwiazdeczkami mruga
    śpi słodziunio: i jedna i druga.

    niebieska kraina nas zaprasza
    i zmęczone oczy snem zrasza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prześliczne życzenia:)
      To naprawdę zaczarowana noc! Choćby dlatego, że teraz płaczę. Heh, wzruszyłam się... Poważnie!
      No i wychodzi na to, że odwołam odwołanie Bożego Narodzenia:))
      /Szeryfowa z Nottingham/

      Odczarowałeś, drogi, kochany, anonimowy Anonimie;*
      Udało Ci się:)

      Jeszcze raz Wesołych Świąt!
      I jeszcze raz - dziękuję:*

      Usuń
  8. Słowami niewypowiedzianymi Ciebie otulam,
    słowami Ciebie głaszczę
    i każdej nocy myślami odprowadzam do łóżka.
    Kładziesz się na mojej dłoni i zasypiasz.
    Budzę Ciebie "pocałunkiem myśli" i witam uśmiechem
    rozmawiamy ze sobą od rana do wieczora
    używając słowa pisanego, nieraz mówionego,
    ale najwięcej mówię do Ciebie wtedy,
    gdy to poznajesz uczuciami.

    Niewypowiedziane słowa plączą się wokoło Ciebie
    i nie pozwalają Ci o mnie zapomnieć.
    Ta gra słów i myśli...
    to magiczna chwila.
    Ty je poznajesz,
    Ty je wyczuwasz,
    te miraże, delikatny podmuch
    i my wierzymy, że ten …czar trwa…



    muza: http://www.youtube.com/watch?v=siFr1KBeClM

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczny wiersz:) Niestety anonimów nie wklejam.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Pocałunek

    Przyjaciółko moja,
    śliczne Twe oblicza
    przed moje ocza
    wypatruje dusza.

    Jedno spojrzenie
    i starcza wspomnienie,
    jak rozkosz dni w eden,
    a mija ich siedem.

    Posmakowany owoc
    urzeka co noc,
    dasz mi jeszcze?
    ... dasz i więcej?



    muza: http://www.youtube.com/watch?v=rQwf_NczVF0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Blada twarz jest stale i niezmiennie zachwycona:)

      Usuń
  11. Noc za oknami układa senne frazy,
    bajeczny książę już czeka,
    dotykiem czaruje Twe oczy,
    posypuje znużone powieki,
    nocna projekcja już gotowa.

    Będę ja, będziesz Ty,
    trzymam się blisko Ciebie.
    Idziemy dookoła bajkowego zamku,
    patrzysz w moje oczy,
    dostrzegam słodki uśmiech,
    drżącą ręką dotykam Twój łokieć.

    Sen prowadzi nas po swych ścieżkach,
    stajemy pod zielonym drzewem,
    niepewnym pocałunkiem dotykam Twoich ust,
    Twój uśmiech nagrodą za moją odwagę.

    Idziemy a kroplach deszczu,
    omijamy je, lecz one zwilżają nasze policzki,
    nie czuję wilgoci,
    niby pada, ale widzę promienie słońca,
    one przyjemnie dotykają nasze myśli,
    to nie koniec spaceru.

    Dużo myśli, jedno pragnienie:
    zapraszasz, nie odmawiam.
    domyślasz się, moich myśli.
    Jesteś moją królewną, bajka trwa,
    a my zaczarowani, stoimy w bezruchu i ciszy.
    Na dole wszyscy śpią,
    nikt nie podniesie oczu, by nas podziwiać,
    gdy usta dotykają: czar trwa



    muza:http://www.youtube.com/watch?v=8qPNH1IzG8A

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niepotrzebnie to biorę do siebie. Przepraszam. Dlatego skasowałam swój poprzedni komentarz.
      Bo może to jest po prostu jakiś kącik twórczości własnej do którego nie powinnam się mieszać? Albo skrzynka kontaktowa między dwojgiem kochanków, a ja tu jestem tylko intruzem?
      Heh
      No i znów mi głupio...
      Ptrzepraszam

      Usuń
  12. Gwiazdeczki śpią, moja Julia śpi,
    nocny Księżyc krąży za chmurami
    niczym tajemniczy ptak, który swym głosem
    zamyka nasze śpiące oczy.
    Jego stłumiony blask zza chmur
    czasami się skrada i promieniste miraże
    rozświetlają nasze senne twarze.



    muza: http://www.youtube.com/watch?v=QS9S6xfn78A

    OdpowiedzUsuń
  13. Cóż ja biedna mogę odpisać... Chyba tylko tak:
    Dziękuję w imieniu Julii.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  14. ...czar trwa,
    lecz maja Julia odeszła,
    nie mam dla kogo snuć słowa
    pozostał świat który ciemny jest i chłodny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poważnie? Odeszła Twoja Julia???
      Oj, jakże mi przykro:(
      /głaski/

      Usuń
  15. Witam, widzę, że już kilka linków z muzyką jest już nieaktywnych. Szkoda że wówczas nie podawałem tytułu tylko adresy http. Ech życie. Serdeczne pozdrawiam Darek :)

    OdpowiedzUsuń