Urodzony by przegrać (Born to lose) - Charles Bukowski

Urodzony by przegrać (Born to lose)

siedziałem w swojej celi
gdzie dookoła wszyscy mieli wytatuowane
URODZONY BY PRZEGRAĆ
URODZONY BY ZGINĄĆ
wszyscy byli zdolni skręcić papierosa
jedną ręką

kiedy wspominałem im o Wallacie Stevensie albo
nawet o Pablo Nerudzie myśleli
o mnie jak o czubku.

nadawałem w umyśle imiona swoim kumplom spod celi:
ten Kafka
ten Dostojewski
ten Blake
tamten Céline
i ten
Mickey Spillane.

nie lubiłem Mickey’ego Spillane.

jednej nocy kiedy pogaszono światła
Mickey i ja posprzeczaliśmy się kto weźmie
piętro na pryczy

skończyło się tak że żaden z nas nie dostał piętra tylko
oboje wylądowaliśmy w karcerze.

kiedy wyszedłem z samotni udałem się
na spotkanie z naczelnikiem.
powiedziałem mu że jestem pisarzem
wrażliwą i utalentowaną duszą
i że chciałbym pracować w bibliotece.
wpakował mnie na dwa kolejne dni do karceru.

kiedy wyszedłem przydzielono mnie do obuwni.
 pracowałem z Van Goghiem, Schopenhauerem, Dantem, Robertem Frostem
i Karolem Marksem.
a Mickey’ego dali do tablic rejestracyjnych.

Charles Bukowski
przekład (?)

6 komentarzy:

  1. Ale fajnie, że Tobie się też podoba!:) Szkoda tylko, że te tłumaczenia są jakieś takie... 'niewiadomego pochodzenia'.
    Pozdrawiam Cię serdecznie i obiecuję - będzie więcej 'Buka';)

    OdpowiedzUsuń
  2. stale polecam Twoją stronę na facebooku, no przynajmniej kilka razy się zdarzyło:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na facebooku?! To chyba nie mnie!:)) No albo mam galopującą sklerozę, bo przysięgam, że czytam to pierwszy raz! Zaintrygowałaś mnie! Natychmiast zaczynam śledztwo:D

    OdpowiedzUsuń
  4. Pod każdym wierszem masz taką opcję "F" - to znaczy udostępnij na facebooku, więc sama zezwalasz.:) NA pewno Twoją stronę polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Acha! Rzeczywiście! Dziękuję Ci za zwrócenie uwagi na ten znaczek, bo przysięgam, że go dotąd nie widziałam /lol/
    Maryo, gdybym Ci napisała, jak ja udostępniam wiersze na facebooku, to byś się przewróciła, hihihi:)))
    No widzisz! Ułatwiłaś mi życie:D

    OdpowiedzUsuń