Roman Wall Blues - W.H. Auden



Blues pod murem imperialnym

Nad wrzosowisko mokre wiatry pną się,
Mam wszy w tunice i katar mam w nosie.

Deszcz gada z nieba, przysłuchuję się temu,
Jestem żołnierzem Muru i sam nie wiem czemu.

Mgła pełznie po kamieniu twardym, stale i stale,
Moja dziewka jest w Tungrii, ja śpię sam jak palec.

Aulus się ciągle szwenda pod jej oknem,
Okropną ma twarz i maniery okropne.

Piso jest chrześcijaninem i kult dla ryby chowa;
Gdyby wyszło na jego, nikt by się nie całował.

Podarowała mi pierścień, wyrzuciłem na cztery wiatry;
Dajcie mi moją dziewkę i mój żołd dawno płatny.

Kiedy zostanę weteranem, właścicielem oka jednego,
Nie będę robił nic a nic i tylko patrzył w niebo.

Wystan Hugh Auden
przekład: (?)

7 komentarzy:

  1. Nie wiem czy powinienem to pisać bo jak zamykałem pióro po zapisie "błędów" trafiłem z impetem stalówką w palec krew przelewając ;p

    Ale:
    1 pną się - raczej" dmą, dmuchają
    2 nie ma w ogóle słów "przysłuchuję się temu" i nic w zastępstwo a zamiast gada to "trajkocze" bardziej
    3 nie ma słów "stale i stale" i nic w zastępstwo
    4 nie ma słów "jak palec" i nic w zastępstwo
    5 place to raczej "miejsce" ale sądzę że można zastąpić "koło niej" czy jakoś tak, w każdym razie okno odpada
    6 ten wers odwrotnie gdy "i" jest środkiem
    7 to akurat dziwne nawet na tłumacza poezji na pewno nie wyrzuciłem na 4 wiatry a przegrałem w kości
    8 i nie właścicielem a po prostu " z jednym okiem"

    ale rozumiem że takie tłumaczenie żeby formę utrzymać

    ps. moje wypowiedzi zawsze są chaotyczne

    OdpowiedzUsuń
  2. w 6 chodzi o ten: Okropną ma twarz i maniery okropne.

    OdpowiedzUsuń
  3. DZIĘKI:*** Jesteś wielki! I szalenie inteligentny, bo od razu załapałeś, gdzie napisać odpowiedź na tamtą moją prośbę:))
    Tu jest sensowna, a pod tamtym wierszem wiedzielibyśmy o niej tylko Ty i ja.

    OdpowiedzUsuń
  4. W ramach podzięki oczekuję od Ciebie wiadomości na @ :)

    OdpowiedzUsuń
  5. PS. Chaos jest dla mnie sto razy bardziej zrozumiały niż 'systematyczność i uporządkowanie':))) Bo to przy nich i w nich wpadam w panikę, a chaos to mój świat:D
    Ergo?
    Dla mnie wszystko jest jasne i zrozumiałe. Tak trzymać!

    OdpowiedzUsuń
  6. podawałem już

    mateush@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Podawałeś:] Obiecuję, że jutro po pracy zaraz do ciebie napiszę dziewiczego maila. Teraz MUSZĘ iść spać, bo za parę godzin wstaję do pracy. A ja jestem strasznym śpiochem i niewyspana nie umiem prawidłowo funkcjonować.
    Dobranoc:)

    OdpowiedzUsuń