Biedny Ktoś, smutny Nikt - Bolesław Leśmian



Biedny Ktoś, smutny Nikt

Ktoś ma dziś serce chore
W tę zimną, mroźną porę
Dyga spłoszona świeca
Wicher dmucha do pieca
Dmucha do pieca

Jęczy, płacze w kominie
Ten, co ma Nikt na imię
Ktoś jest zły, gdy Ktoś ma dosyć
A Nikt płacze po nocy
Płacze po nocy

Źle komuś, źle nikomu
W przestrzeni i w domu
Nikt gra na smętnym flecie
I myśli o taszkiecie
O taszkiecie

Ten, co chce zostać nikim
Słucha jego muzyki
Słucha, potrząsa głową
Odkłada broń gotową
Broń gotową

Bolesław Leśmian

4 komentarze:

  1. To nie Leśmian - to Jasnorzewska?

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem to Leśmian, choć płyty Niemena i Bez Jacka mówią co innego. Z tym, że nie umiem wskazać konkretnego tomiku... Leśmiana mam w domu prawdziwe zatrzęsienie - ale przyznaję, że tego wiersza jeszcze nie znalazłam. W Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej natomiast specjalizuje się moja przyjaciółka - i ona ma chyba wszystkie jej tomiki. Jeśli ona mi powie, że to wiersz Lilki P., wówczas uwierzę i zmienię autora. To, co pisze na płytach (z całym szacunkiem) mało mnie obchodzi.
    Oczywiście uwierzyłabym też jakiemuś prawdziwemu autorytetowi w dziedzinie poezji, który podałby mi konkretny tomik i rok wydania powyższego wiersza.

    No nic, jak znajdę chwilę czasu, to sama dokończę tych poszukiwań, tym bardziej, że znowu przypomniał mi się ten cholerny 'taszkiet', który pojęcia nie mam co oznacza i już przy wklejaniu nieźle mnie denerwował! Wtedy to właśnie zaczęłam swoje śledztwo... Sądzę, że ów 'taszkiet' to jedynie jakaś kretyńska literówka, którą przepisałam jak kolejna bezmyślna papuga.

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pawlikowska-Jasnorzewska. Z tomu Balet powojów. W: Poeci polscy. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Czytelnik 1964, s. 96
    I z pewnością to nie Leśmianowa poetyka - ani jednego neologizmu! :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. A, i jeszcze, zapomniałam:
    1) tytuł to SMUTNY KTOŚ I BIEDNY NIKT;
    2) te powtórzenia na końcu każdej zwrotki to już radosna twórczość wtórna na użytek frazy śpiewanej zapewne;
    3) końcówka zwrotki trzeciej (tzn. trzeciej w wersji powyższej, bo w oryginale wersyfikacja jest całkiem inna) brzmi:
    Nikt gra na smętnym flecie
    I śpiewa o zaświecie...
    4) ubolewam, żem nie "autorytet w dziedzinie poezji" :)) ...ale proszę zmienić autora :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń