Biografia - Lucian Blaga

René Magritte
Biografia

Gdzie i jak wypłynąłem na światło, nie wiem
w cieniu wabi mnie myśl, że świat jest pieśnią.
Dziwnie uśmiechnięty, wspinam się zaklęty
w jej środku przepełniam się zdumieniem.
Czasem mówię słowa, które mnie nie znają
kocham rzeczy, które nie odpowiadają.
Wichru i czynów wyśnionych
pełne mam oczy,
co mam przejść przemierzam jak każdy:
kiedym winny to piekła dachy
gdym bezgrzeszny lilii pełne góry.
Zamknięty kołem tych samych płomieni
wymieniam tajemnice z przodkami,
ludem obmytym wodą spod kamieni.
Czasem zmierzchem zasłuchuję się z wolna
jak rozlewa się we mnie cała
krwi opowieść od dawna zapomniana.
Błogosławię krąg księżyca i chleba.
Żywot dni rozbija mi burza.

Słowami co w ustach mi gasną
opiewałem i wciąż opiewam
wielkie przemijanie,
sen świata, woskowe anioły.
Przerzucam z ramienia na ramię
milcząco mojej gwiazdy brzemię.

Lucian Blaga
tłum. Agnieszka Nowicka i Marta Harat

2 komentarze:

  1. Magdo,
    bardzo dobre wiersze, rumuńskiego poety.
    Skąd wzięłaś? Głupie pytanie, wiem. Jeśli chodzi o rumuńskich poetów, chyba teraz nam też brakuje George`a Calinescu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, trzeba przyznać, że dziewczyny się postarały!;) Czytałam na wdechu (omal bez wydechu) i zrzynałam wszystko bez opamiętania:)

      [DZIĘKUJĘ PANIOM ZA WSPANIAŁY ARTYKUŁ:****]

      Heh, przepraszam Cię, anonimowy Tomku za ten wtręt, ale musiałam...:) Tym bardziej, że znowu mnie wpędzasz w kompleksy, jako że ów George C. jest mi kompletnie nieznany:/
      I nawet nie mam skąd go ukraść! /szok/
      ;)

      Usuń