Samotność - Bolesław Leśmian



Samotność

Wiatr wie, jak trzeba nacichać...
Za oknem mrok się kołysze.
Nie widać świata, nie słychać,
Lecz ja coś widzę i słyszę...

Ktoś z płaczem ku mnie z dna losu
Bezradną wyciąga rękę!
Nie znam obcego mi głosu,
Ale znam dobrze tę mękę!

Zaklina, błaga i woła,
Więc w mrok wybiegam na drogę
I nic nie widząc dokoła,
Zrozumieć siebie nie mogę!

W brzozie mgła sępi się wiotka.
Sen pusty - wracam do domu...
Nie, nikt się z nikim nie spotka!
Nikt nie pomoże nikomu!

Bolesław Leśmian

4 komentarze:

  1. Witaj,
    wiersz to dla mnie niezwykły. Nie dlatego, że napisał go Leśmian mistrz pióra, ani dlatego że do tego wiersza są dwa audio, każde w innej uczuciowo tonacji. Również nie dlatego, że jest trochę odległy od mistrza, Leśmiana stylu. Dla mnie jest on niezwykły dla prawdy, którą ze sobą, niestety niesie. Podmiot liryczny o samotności wie wszystko, wie i umie to opisać, ale wie również, że z tą samotnością, nie tyle sobie nie radzi, ile nie chce się pogodzić. Z pozoru beznadziei, albo beznadziejności w tym wierszu bez liku ale..., jeśli się dobrze w niego wczytałem, to nie tyle kreacja, ile brak na nią zgody.
    "Wiatr wie, jak trzeba nacichać..." ja na szczeście niestety nie!!!!!!!
    NIE
    pozdrawiam i bardzo dziękuję, za ten właśnie wiesz.
    tomciob

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem Cię, bo ja też nie jestem wiatrem, i też nie daje sobie zgody na samotność, ale;) Ale prawdą też jest, że wieję jak 10 w skali Beauforta wtedy, gdy poczuję, że ktoś jest władny pozbawić mnie tej samotności...
      [:D:D:D ]
      To jest dopiero paranoja!:))) Całe życie w przeciągach:X,D
      Ja już nie wiem... Żyd Wieczny Tułacz jestem, czy co u licha?!

      PS. Leśmian jest DOSKONAŁOŚCIĄ. Od dwóch znów dni z Nim "Zwiedzam wszechświat";) - To taki dość duży zbiór poezji Leśmiana, który mam w podręcznej biblioteczce już od 1996 roku. Stąd dziś tyle jego wierszy:)

      Pozdrawiam i cieszę się, że znów tu jesteś:)

      Usuń
    2. PS. "Znów" dołożyłam. No i jak widać w niewłaściwym miejscu. Wybacz:*

      Usuń
  2. Witaj,
    jestem tu stale, nawet kiedy nie komentuję czytam wszystko.
    pozrawiam

    OdpowiedzUsuń