Pytania do Hioba - Anna Kamieńska

Pytania do Hioba

Hiobie zachodzę w głowę
co ci pomogło przetrwać
jedną setną twoich klęsk nieszczęść chorób
zdruzgotałaby każdego
można by rzec że zszedłeś
na samo dno niedoli
gdyby niedola ludzka mogła mieć dno

Będziesz wiecznym Hiobem
Hiobem powracającym
Georges de La Tour - Hiob lub Hiob wyszydzany przez żonę, ok. 1650
symbolem nie zawinionego cierpienia
jakbyś już zawisł na krzyżu

Coś sobie powtarzał
gdy cię opuścili wszyscy
gdy wszystko straciłeś
i łaknąłeś tylko śmierci

Jak się cierpi tak bardzo
jak się żyje z wątrobą poszarpaną
z pokąsanym sercem
z wstrętem do siebie samego
Jak się znosi życie
które już nie jest życiem

Hiobie od wszystkich moich pytań
wezbrałoby morze
jesteś dla mnie samą ciemnością
niewiedzą i zdumieniem
Ale każde pytanie moje milknie w drodze
jest jak ręka co by chciała
dotknąć twej dłoni
i zawisła w pół gestu
Boję się poruszyć twój ból
zarosły może niby pocisk w ranie

Dlaczego zdaje nam się że wiedza tkwi w cierpieniu
a nie w radości
Może to błąd perspektywy
Raczej za wesołymi by nam biegać
i pytać gdzie przyczyna ich radości
skąd mądrość śmiechu
Od nich się uczyć raczej
niż badać cierpiących
studiować męki chorych
jakby tam tkwiła prawda

Ty wiesz jak do nieszczęścia zbiegają się ludzie
Jest w tym coś więcej od pustej ciekawości
Charczącym konającym zemdlonym
wydrzeć ich tajemnicę
wyszarpać z ich trzewi prawdę śmierci. Jak się umiera
Tak jak się żyje
Najprostsi noszą w sobie to przeczucie

Hiobie chciałabym cię tylko zapytać o jedno
Lecz to pytanie także
mogłoby cię zranić
Hiobie o nic już nie pytam
W twoich oczach
jak w młynie
jest więcej wody
niż w moich ustach ziarna pytań
Żegnaj

A Hiob odwrócił się
i szeptał Panie Panie

Anna Kamieńska

46 komentarzy:

  1. Świetny wiersz :) dziękuję za udostępnienie go. Potrzeba mi do konkursu :)
    http://wgnadii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. czyzby gimnazjalny konkurs z polskiego? tez ide hahah

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też do konkursu z języka polskiego:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też do konkursu z Polskiego :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Dołączam się do was - także konkurs z polskiego. :')
    Powodzenia wam życzę. :3
    I dzięki za wiersz. c:

    OdpowiedzUsuń
  6. Też biorę udział, powodzenia wszystkim i dzięki za wiersz :).

    OdpowiedzUsuń
  7. Dołączam się do podziękowań, bo ja także biorę udział w olimpiadzie z języka polskiego haha
    Życzę wszystkim powodzenia i jak najlepszych wyników!
    Jeszcze raz dziękuję za wiersz ♥

    OdpowiedzUsuń
  8. W końcu po to jest ten blog:) Wszystkim Wam życzę wygranej!
    :)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja także po wygraną :) Dzięki wielkie i powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  10. No i ja biorę udział w konkursie :) Życzę powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  11. również konkurs :) Powodzenia wszystkim !

    OdpowiedzUsuń
  12. Również konkurs haha ale dopiero dziś otrzymałam regulamin wraz z wymaganiami :')

    OdpowiedzUsuń
  13. dziękuję za udostępnienie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzięki, także konkurs :)
    Już za 2 dni :P
    Pozdrawiam wszystkich uczestników i życzę sukcesu :)

    OdpowiedzUsuń
  15. ja mam jutro konkurs ...też ten wiersz ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Powodzenia wszystkim. Też idę na konkurs z polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  17. Powodzenia wszystkim na jutrzejszej olimpiadzie!
    Wszyscy przejdziemy dalej! Hahaha

    OdpowiedzUsuń
  18. JA TEŻ DO OLIMPIADY. MAM NAPRAWDĘ STRACHA.. TO OSTATNIA SZANSA..

    OdpowiedzUsuń
  19. JA TEŻ DO OLIMPIADY. MAM NAPRAWDĘ STRACHA.. TO OSTATNIA SZANSA..

    OdpowiedzUsuń
  20. Hahahah ja też jutro idę na konkurs. Powodzenia wszystkim :D

    OdpowiedzUsuń
  21. wszyscy powtarzają :')
    powodzonka i wysokich wyników życzę! <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Widzę, że wszyscy na olimpiadę nie tylko ja :) W takim razie życzę powodzenia i satysfakcjonujących wyników :)

    OdpowiedzUsuń
  23. ok wszyscy przejdziemy czuję to haha
    powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja jak wszyscy też na konkurs :D
    Powodzenia jutro!

    OdpowiedzUsuń
  25. Cóż... widzę ten konkurs łączy ludzi XDXDXD Życzę wszystkim "połamania piór" ��

    OdpowiedzUsuń
  26. Cóż... widzę ten konkurs łączy ludzi XDXDXD Życzę wszystkim "połamania piór" ��

    OdpowiedzUsuń
  27. Hahah ja tez ! :D powodzenia rowniez ! :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Ojej to jest trudne �� ja pewnie nie przejdę ale no cóż... ;/ /Wera

    OdpowiedzUsuń
  29. No to co? Pytania do Hioba przeczytane - Teraz tylko liczyć na wygraną! I pomyśleć, że wszystkie dzieła potrzebne do olimpiady przeczytałem w dwa dni... :")
    Jak już wiele osób pisało - Powodzenia wszystkim! <3 Mam nadzieje, że przejdziemy dalej ^^ /Filip

    OdpowiedzUsuń
  30. No to ja kolejna do przedmiotowego :p życzę wszystkim powodzenia

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  31. Już dzisiaj! Czy tylko ja siedzę po nocy i powtarzam? :V :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Pewnie wszyscy wygraliście, prawda?:) Przynajmniej taką mam nadzieję:)

    OdpowiedzUsuń
  33. A ja potrzebuję go na polski, mam recytacje. Dzięki hahah

    OdpowiedzUsuń