Colloquium niedzielne na ulicy - Julian Tuwim

Colloquium niedzielne na ulicy

"Pani ma bardzo ładne czerwone usta
Ale zdaje mi się, że są troszeczkę pomalowane.
Co za dziw? Wiadomo, że kobieta - to istota pusta...
Puchu marny, jak mówi poeta... To przecież znane.

Ale, proszę pani, czy to przeszkadza prawdziwej miłości?
Pani pozwoli, że ją do domu odprowadzę...
Co? Pani nie zawiera na ulicy znajomości?
Nie rozumiem... Ja przecież pani nie zawadzę...

Skąd znam panią? To dobre!
Widziałem, jak z kinematografu
Wychodziła pani zeszłą razą w towarzystwie gości...
Szukałem panią! Jak babcię kocham! A tu trzeba trafu,
Że znowu panią widzę... Co za zbieg okoliczności!

Pani wybaczy, że ja tak mówiłem na pani usta...
Ale, moja pani, w dzisiejszych czasach...
Bo tak - to mi się pani podoba...
Nie lubię, gdy niewiasta jest niesubtelna... Są guściki i gusta,
A pani to w sam raz... Przepraszam, po kim ta żałoba?

Szanowny tatuś pani powiększył grono aniołków!
Co za nieszczęście! Proszę pani, a kto wspomaga matkę?
Stryjo? No, no... Może pani przyjmie ten bukiecik fiołków?
Może wstąpimy razem na herbatkę?"

Julian Tuwim

33 komentarze:

  1. Od zawsze kochałam Tuwima, kocham i będę kochała i już nie mogę się doczekać, by kiedyś tam, po Tej Drugiej/ ważniejszej dla mnie/ Stronie Życia mu to powiedzieć ;)
    Dzięki Magdo, że kiedy pierwszy raz tu do Ciebie zajrzałam trafiłam własnie na mojego ukochanego poetę :)))
    Teresa F.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez gorączki, powoli
      Nie ma po co uciekać
      Tam, gdzie tatuś tej pani
      Mogą przecież poczekać

      Pani niech się nie wierci,
      Nie przebiera nogami
      Lepiej żyć (aż do śmierci)
      Lepiej żyć między nami

      Jeszcze Pani doczeka
      Po przeżyciu dni tylu
      I zobaczy Tuwima
      (We właściwym profilu).

      Dla Pani Teresy F
      Radosław K.



      Usuń
    2. Rewelacyjny komentarz. Zupełnie przypadkowo na niego trafiłam. Gratuluję. Szkoda, że tak późno.

      Usuń
  2. Pojęcia nawet nie masz, jak się ucieszyłam, widząc, że tu zawitałaś!:))) Ja też kocham Tuwima! I Ciebie, moja Cudowna Poetko:***
    A teraz trochę prywaty;)
    Ślicznie dziękuję za maila, ale odpiszę Ci na niego dopiero jutro, bo dziś miałam parszywy dzień (w sensie - zbyt pracowity jak na moje potrzeby i możliwości) więc teraz nie umiem sklecić porządnie nawet dwóch w miarę sensownych zdań:[
    A więc do jutra:)
    Buziaczki:***

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziekuję, za to, że kochasz Tuwima. Chociaż do końca nie wierzę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozumiem Cię. Ja też mam poważne kłopoty z wiarą do końca:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Podoba mi się styl Tuwima. Jest taki delikatny w swoich wierszach, a jednocześnie głęboko wbija się w ludzką duszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Tuwim, Gałczyński, Baczyński, Leśmian... byli, są Poetami - z prawdziwym Darem od Boga.

      Usuń
    2. Tuwim jest delikatny w swoich wierszach ??? Chyba nie znasz za dobrze jego twórczości jeśli tak sądzisz!

      Usuń
  6. Uwielbiam ten wiersz od zawsze.
    Mam kilka takich, m.in. jeszcze Lalkę Leśmiana, Inge Bartsch Gałczyńskiego, Przypływ Broniewskiego i duszyczkę Różewicza.

    Lubię tu zaglądać, Magdo, bo w mojej duszy... gra podobnie.

    Serdeczności, j.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie Ci dziękuję za tak... dodający otuchy komentarz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Dla pani Magdy i Anonimowego:
    Wiara i Rozum
    Częściekroć wracają dylemata stare –
    Czy wierzyć rozumowi? Jak rozumieć wiarę?
    Wonczas na owe odpowiedź się bierze:
    Rozum - rozumem rozumieć, wiarą wierzyć Wierze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:)*
      Czyje to?

      Usuń
    2. I jeszcze to:
      Zmysły
      Skądże autorytet zmysłów człeka swą przyczynę bierze
      Jeślić nie od Twórcy ,co zmysły nas darzy?
      Tako chcąc wierzać im - stawać przeciw Wierze
      To jak szukać ognia,co sam siebie parzy.

      Usuń
    3. Nonono...
      Oj, uważaj, bo mnie jeszcze nawrócisz!
      Poważnie pytam: To Twoje?
      Ponawiam pytanie, ponieważ mi się podobają:)

      Usuń
    4. Ta groźba napełnia mnie nadzieją...

      Usuń
  8. :)Nawracać mnie mogą tylko ludzie nieposzlakowani: m.in. prawdomówni i odważni.
    Ponawiam pytanie: Twoje?!
    Jeśli tak, to poproszę: imię, nazwisko, wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny, numer buta, numer kołnierzyka, etc.
    No
    ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takich (nieposzlakowanych) będziesz podziwiać, a to nie jest tożsame z nawróceniem. Podobno poezja jako przejaw piękna kieruje ku Bogu :)
      Pzdr.

      Usuń
  9. Zajrzyj na pocztę.Oni tam coś dla Ciebie mają...
    Po co absorbować przygodnych czytelników.

    OdpowiedzUsuń
  10. jak miło, że są ludzie, którzy doceniają polską poezję
    teraz to mało ludzi się nią interesuje (przynajmniej w moim wieku), jednak zawsze znajdzie się grono osób na wieczorek poetycki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chce Cię martwić, ale w moim wieku też niewielu interesuje się poezją. Smutne to, jednak prawdziwe.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Konrad Rakowicz poleca to

    OdpowiedzUsuń
  12. BOCIOL KIECIOL WKRECIOL

    OdpowiedzUsuń
  13. okrutnik że tak powiem

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak mi dadzą to jem

    OdpowiedzUsuń
  15. cypis > gówno > tuwim

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ jak najbardziej Jan Paweł II pamieta 2137

      Usuń
  16. Pytanie do tekstu: Jakiego skina do ww kupił podmiot liryczny?

    OdpowiedzUsuń