Sonet szalony - Leopold Staff



Sonet szalony

Włóczęga, król gościńców, pijak słońca wieczny,
Zwycięzca słotnych wichrów, burz i niepogody,
Lecę w prześcigi z dalą i złudą w zawody,
Niewierny wszystkim prawdom i sam z sobą sprzeczny.

Pod gwiezdnym niebem w polu rozkładam gospody.
Snem i płaszczem nakryty, śpię wszędzie bezpieczny.
U głowy mej zatknięty kij, jak krzew jabłeczny,
Rodzi mi kwiat marzenia i owoc swobody.

Lekkomyślność śpi ze mną, płocha weselnica,
Sakwę, gdziem mądrość chował, przedarła psotnica...
W drodze szczęśliwiem zgubił swą mądrość znużoną.

Proszę cię, duszo moja, bądźże mi szaloną,
Bo ukradłem nadzieję gdzieś w karczmie przydrożnej!
Ciesz się zgubą! Niech będzie przeklęty ostrożny!

Leopold Staff

12 komentarzy:

  1. Wziąłem go do matury z Polskiego . . . Maturę ustną z Polskiego? - Ja chcę jeszcze raz!! Te Panie się gapiły cały czas jakbym coś strasznie kręcił co mnie stopowało i nie pokazałem się tak jak chciałem a na koniec były zdziwione, że włożyłem w to tyle serca - chociaż % i tak bym dużo w górę poprawić nie mógł ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. No to moje gratulacje i chapeau bas!:) Ja też uwielbiam ten sonet i traktuję go jako "mój" wiersz;) Czyli wiersz o mnie..:)
    W ogóle Staff bezbłędnie trafia w moją wrażliwość poetycką. Z Leopoldem nadajemy na tych samych falach i już:D

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej, nie dam sobie ukraść Staffa!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mało to w Polsce gościńców?! Dla wszystkich starczy miejsca pod wielkim dachem nieba...;) Co się martwisz?! Podzielimy się nimi albo będziemy po nich razem szaleć:D

    OdpowiedzUsuń
  5. chociaż właśnie ten wiersz to niezbyt ja, jest po prostu "radosny". . .

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla mnie ten sonet jest głównie o wolności, o beztrosce a dopiero potem widzę w nim radość... Ale to pewnie dlatego, że (chyba) podobnie jak Ty, nie przepadam za zbyt radosnymi wierszami. Nie grają mi w duszy i tyle:] Staffowi z radością też na ogół było nie po drodze, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  7. Ależ prawda Ci to najszczersza!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaki jest tytuł obrazu powyżej? Kto jest jego autorem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem. Gdybym wiedziała to bym podpisała.

      Usuń
  9. Szkoda... A tu proszę - coś dla Ciebie:) http://www.youtube.com/watch?v=Jo89TLh1BgM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Suuuper!:) Natychmiast zamieniam 'obrazki';) Mam nadzieję, że mogę?:)

      Usuń
  10. Możesz:) Skoro Ci się podoba, to czemu nie:)

    OdpowiedzUsuń