Poezja jest poszukiwaniem blasku - Adam Zagajewski

Jonathon Earl Bowser
Poezja jest poszukiwaniem blasku

Poezja jest poszukiwaniem blasku.
Poezja jest królewską drogą,
która prowadzi nas najdalej.
Szukamy blasku o szarej godzinie,
w południe lub w kominach świtu,
nawet w autobusie, w listopadzie,
kiedy tuż obok drzemie stary ksiądz.

Kelner w chińskiej restauracji wybucha płaczem
i nikt się nie domyśla, dlaczego.
Kto wie, może i to jest poszukiwaniem,
podobnie jak chwila na brzegu morza,
gdy na horyzoncie pojawił się drapieżny okręt
i zatrzymał się, znieruchomiał na długo.
A także momenty głębokiej radości

i niezliczone momenty niepokoju.
Pozwól mi zobaczyć, proszę.
pozwól mi wytrwać, mówię.
Wieczorem pada zimny deszcz.
W ulicach i alejach mojego miasta
bezgłośnie i żarliwie pracuje ciemność.
Poezja jest poszukiwaniem blasku.

Adam Zagajewski

2 komentarze:

  1. Piękne;
    ..i niezliczone momenty niepokoju.
    Pozwól mi zobaczyć, proszę.
    pozwól mi wytrwać, mówię.
    ..
    Mieć do Kogoś tak powiedzieć - byłoby dobrze.
    ..
    Pani Magdo serdecznie pozdrawiam Panią i kotki,
    Dobranoc

    PS Wielkie dzięki

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam nocnie i już trochę nieprzytomnie (dopiero teraz zauważyłam która godzina:)) Ale to wina genialnych opowiadań Sandora Maraiego od których w żaden sposób nie umiałam się oderwać. Na szczęście skończyłam je czytać o takiej porze, że jednak uda mi się zaliczyć kilkugodzinną noc:))
    Ale dość o mnie...
    Wiersz naprawdę wspaniały! Podobnie jak zgadzam się z tym, że dobrze by było mieć kogoś takiego (ja najchętniej Mistrza Zagajewskiego:)) z kim można by przeprowadzić cytowany dialog...
    PS. A kotki vangoghowsko-gałczyńskie jakby się przy tym cieszyły:D

    Pozdrawiam cieplutko może bledsza, trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca...;)

    OdpowiedzUsuń