Modlitwa - James Joyce

Modlitwa

Znowu!
Przyjdź, daj, przekaż mi wszystkie moce twoje!
Z dala, w mózg pękający nisko tchnie jej słowo
Nędzą poddania, okrutnym spokojem,
Grozę jej łagodząc jak wobec duszy wybranej.
Dość już, cicha miłości! Zgubo moja!

Oślep mnie twą ciemną bliskością,
O miej litość, ukochany wrogu mej woli!
Trwoży mnie zimne dotknięcie, którego znieść nie mogę.
Sącz ze mnie do woli
Życie me powolne! Pochyl nade mną niżej groźną głowę,
Dumną z mojego upadku, pamiętającą, żałującą
Tego, który jest, który był!

Znowu!
Razem, otuleni nocą, leżeli na ziemi. Słyszę,
Jak z dala w mój mózg pękający nisko tchnie jej słowo.
Przyjdź! Ulegam. Jestem tu. Pochyl się nade mną niżej
Ujarzmicielko, nie odchodź! Jedyna radości, jedyna udręko,
Weź mnie, zbaw mnie, ukój mnie,
O, oszczędź mnie!

James Joyce
tłum. Maciej Słomczyński

3 komentarze:

  1. Hmm... jakieś takie... miłosne...
    Mało... zadowalające... miłosne...

    PS. na pewno "ukój mnie" ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Ukój" od "ukojenia".
      Tu masz mojego adwokata, którego z pewnością bardziej zrozumiesz niż mnie:

      Ukój

      Nocy, kochanko! Usta ogniem rozszalałe,
      Jak zwierzę dzikie, wpijam w twe biodra przegibne!
      Wtul mnie w twe piersi zimne, nagie piersi białe,
      Wsącz w wargi me całunków twych jady niechybne!

      Ostrą jak miecz rozpustą przeszyj ciało moje!
      Męką rozkrzyżowana na gwiazdach tęsknota
      Kona w męce! O, wpleć mnie w swoich ramion zwoje,
      Napój choć gąbką żółci, gorzką jak sromota!

      Zabij mnie! Żądza tajnych twych głębin jak zmora
      Wżarła się we mnie! Głębie twe śni i rozpacza!
      Nocy! Zanurz swe dłonie w najgłębsze jeziora,
      Gdzie niebo swoje gwiazdy gorejące macza!

      Zanurz w ich głąb me serce mrące w żarów męce!
      Niech utonie w nim żądzy rozpacz ślepooka!
      ... Skronie swe beznadziejne chwytasz w zimne ręce...
      O, bo snom żadna otchłań nie jest dość głęboka...

      Leopold Staff

      PS. No i jak, pasuje?
      ;p

      Usuń
  2. Czekaj sprawdzę, czy mam tę samą wersję ... nie chce mi się...

    OdpowiedzUsuń