Ojcze nasz - Władysław Sebyła

Stanisław Wyspiański - Bóg Ojciec - Stań się! - 1897-1904
Ojcze nasz

Ojcze nasz, któryś jest na niebie błękitny i pusty.
Nie święcę twoich imion, nie znam twoich znaków.
Z pianą oceanowe miotają wychlusty
Do nóg mi martwe ryby z twojego zodiaku.

Górą noc jak pies leży i gwiazdami szczeka,
Więc dojrzeć cię nie mogę w ciemności i mrozie,
Przyjścia królestwa twego już nie czekam,
Przed pustką stygnę w grozie.

Więzi mnie wola ciała, wszystkiego stworzenia
Strachy i nędze w żyłach moich krzyczą
I na ziemi i w niebie czyhają cierpienia,
I poją chleb powszedni bezsilną goryczą.

Nie odpuszczone przez mych nieprzyjaciół winy
Budzą mnie, z sennej wołając czeluści,
I warczą w mózgu niestrudzone młyny:
– Jeśli wróg nie odpuścił, niech ci Bóg odpuści.

I wołam: – Ojcze nasz, którego nie ma
Wywiedzionego z otchłani kuszenia,
Niechaj cię noc obrośnie potężna i niema
I gwiaździstym milczeniem zbawi od istnienia.

V

Nie wiem, jak myślisz? Czy błyskawicami?
Zamętem wiosny? miłością? cierpieniem?
Czy myśli twoje powstają jak cienie
żywotów naszych i gasną wraz z nami?

Bo – gdyśmy myślą – możesz nas z otchłani
jednym wspomnieniem do bytu powołać,
i przeżyjemy krótki sen anioła,
wyrwani z grobu, istnieniu oddani.

Jeśliśmy ciałem twoim – zniszczejemy
i z prochów naszych nowe światy wstaną,
a nad wiecznością wichrem kołysaną
smugami świateł gasnących przejdziemy.

O bezimienny, wiem, że cię nie zgadnę,
bo wszystkie słowa są twoim imieniem.
Z nich narodzony, swym groźnym istnieniem
wdzierasz się w moje modlitwy nieskładne.

Władysław Sebyła

2 komentarze:

  1. ! . . . E, to chyba specjalnie dla mnie! Cóż za wiersz! Kocham od pierwszego przeczytania. . .

    "Nie odpuszczone przez mych nieprzyjaciół winy
    Budzą mnie, z sennej wołając czeluści"
    - . . .

    Uwielbiam też ten witraż!!

    O dziwo (a może nie), ja - ateista - uwielbiam, witraże, obrazy, architekturę - sakralne - a przede wszystkim MUZYKĘ! - Te msze, Bach i Mozart!!

    Przerażający Ateista
    M.

    PS co ja mam z tymi myślnikami ?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maila Ci wysłałam.
      I jak widzisz, spróbowałam 'to' uratować, ale reszta - bez zmian:|

      Wybacz, ale coś mi się wydaje, że taki z Ciebie ateista jak ze mnie i z Sebyły. Pożarłeś się z Panem Bogiem, ot co, i się do Niego nie odzywasz;p

      Poczytaj sobie "Spowiedź szczurołapa" Sebyły, myślę, że jeszcze bardziej Ci się spodoba:))
      Jest tu na blogu

      Usuń