Kilka minut - Tomas Tranströmer

Tomasz Alen Kopera - Reborn
Kilka minut

Ta niska sosna na bagnie trzyma koronę w górze: ciemną szmatę.
A to co widać to nic
w porównaniu z korzeniami tym rozcapierzonym, skrycie pełznącym,
nieśmiertelnym albo współśmiertelnym
systemem korzeniowym.

Ja ty ona on też się rozgałęziamy.
Poza to czego się chce.
Poza Metropolis.

Z mlecznobiałego letniego nieba spada deszcz.
Czuję jakby pięć moich zmysłów było połączonych z innym stworzeniem
poruszającym się tak zawzięcie
jak jasno ubrani biegacze na stadionie gdzie ciemność spływa rzęsiście.

Tomas Tranströmer
przełożył Leonard Neuger

3 komentarze:

  1. Szczerze mówiąc ciągle nie wiem za co mu tego Nobla dali. . .
    i ciągle będę obstawał przy Różewiczu, wczoraw w nocy przeczytałem piękny wiersz, taki na Nobla. . .
    A tak poza tym nie wiesz gdzie znaleźć listę Noblistów-Za poezję ? ,ta z Wikipedii nie do końca to rozróżnia. .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm, wcale nie twierdzę, że jest to poeta łatwy. A jednak tuż po Polakach, to właśnie za niego trzymałam kciuki!
      [Mgliście sobie przypominam, że chyba Ci o tym już wspominałam.]
      Tak więc nie jest to dla mnie poeta lekki, łatwy i przyjemny, ale na pewno FASCYNUJĄCY! Zbieram jego wiersze już od kilku lat, a na tym blogu od samego początku, właśnie dlatego, że mnie intryguje. Obłaskawiam go dla siebie. Próbuję poczuć się w jego wierszach... swojsko i wygodnie. I wierzę, że w końcu mi się to uda!:)
      To moje zmaganie się z wierszami Tranströmera przypomina np. taką sytuację: Dostrzegam na wystawie jakieś buty cudownej piękności. Kupuję je mimo, że wcale nie są wygodne. Mają wysoką szpilkę i w ogóle strasznie mnie ściskają. Ale to tylko pozory! bo numer pasuje, skórka jest mięciutka, a obcas idealnie wyprofilowany:) Dlatego wiem, że potrzeba mi tylko trochę czasu, a staną się wygodne jak ukochane bamboszki;))

      Natomiast co do reszty... Nie, chyba nie ma takiej listy. Mogę podać Ci tylko ten link:
      http://noblisci.bnet.pl/laureaci/teksty.html - i wyrazić ubolewanie, że ktoś poniechał kontynuacji i rozbudowy tej strony.
      Ale swoją drogą to jest myśl! Zrobić od początku właśnie taka stronę, bądź takiego bloga! Weszłabym w to!
      Szkoda tylko, że nie mam czasu:((

      Usuń
  2. niesamowicie odpowiedzialny, aż do wyparcia siebie, z jednej strony altruista, z drugiej wierny
    - myśleniu -

    OdpowiedzUsuń