Wywiad psychiatryczny - Anne Sexton

Krzysztof Izdebski-Cruz - Violet - 2010
Wywiad psychiatryczny -
- Państwowy Szpital w Bostonie 1964

DR: Czy ktoś Pani kiedyś powiedział, na czym polega Pani choroba, Pani Sexton ?
JA: Tak. Jestem histeryczką.
DR: A co to oznacza?
JA: Cóż,to oznacza, że nie jestem psychotyczką.
DR: Jest Pani pewna?

(Tutaj Anne Sexton wstawia didaskalia: "Lęk przed psychozą, lęk przed utratą samokontroli. Lęk".
Na następnym spotkaniu lekarz powrócił do kwestii diagnozy.)

DR: A jeśli nawet jest Pani psychotyczką. Nie ma przecież oczywistej bariery czy różnicy między psychozą a neurozą.
JA: Lęk. Lęk przed utratą samokontroli. Lęk. Mój dziadek umarł w kaftanie bezpieczeństwa. Ciotka umierała jako wariatka. Lęk przed psychozą. Neuroza wydaje mi się czymś całkiem normalnym.
DR: A te Pani wierszyki?
JA: Wiem, że to głupie. I śmieję się.
Wygląda na to,
że nie potrafię czuć się inaczej niż głupio.
Ciągle mówię JĘZYKIEM

Anne Sexton
przełożyła Maria Korusiewicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz